Reforma CEPiK 2.0 to rewolucja obowiązków związanych z rejestracją i kierowaniem pojazdem. Projekt przewiduje likwidacje obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy, likwidację karty pojazdu i nalepki kontrolnej na szybę oraz możliwość czasowego wyrejestrowania pojazdu na czas naprawy.
Zarejestrowanie pojazdu bywa nie łatwym zadaniem bo wiąże się z wieloma obowiązkami i formalnościami. Projektowana zmiana ma wprowadzić wiele usprawnień. Na czym polega
Nie będziesz musiał mieć przy sobie prawa jazdy
Najistotniejsza zmiana projektu zakłada umożliwienie osobom posiadającym, wydane w Polsce, prawo jazdy lub pozwoleniem na kierowanie tramwajem, poruszanie się po drogach bez konieczności posiadania przy sobie i okazywania na żądanie uprawnionego organu kontroli ruchu drogowego tych dokumentów.
Legalny obrót samochodami sprowadzonymi
Projekt ustawy wprowadza obowiązek rejestrowania w centralnej ewidencji pojazdów informacji o przekroczeniach 30-dniowych terminów do rejestracji samochodu od dnia zakupu lub sprowadzenia z zagranicy. W razie prowadzonego postępowania właściwe organy będą mogły korzystać z tych informacji udostępnianych im z ewidencji na podstawie Prawa o ruchu drogowym.
Dla obywatela
1) zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu w procesie pierwszej rejestracji pojazdu przez zmianę albo uchylenie w Prawie o ruchu drogowym przepisów dotyczących karty pojazdu,
2) wprowadzenie możliwości zachowania dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu przy przerejestrowaniu pojazdu, jeżeli pojazd był zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiada tablice utrzymane w należytym stanie i czytelne,
3) wprowadzenie możliwości rejestracji pojazdu lub czasowej rejestracji pojazdu na wniosek właściciela pojazdu przez organ rejestrujący właściwy również ze względu na miejsce czasowego zamieszkania,
4) wprowadzenie możliwości czasowej rejestracji pojazdu również przez starostę właściwego dla miejsca zakupu lub odbioru pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
5) wprowadzenie powiązania czasowej rejestracji pojazdu w celu wywozu za granicę z czynnością wyrejestrowania pojazdu z urzędu, pod warunkiem złożenia oświadczenia przez właściciela pojazdu odbierającego pozwolenie czasowe, że pojazd zostanie wywieziony za granicę,
6) zniesienie obowiązku zwrotu pozwolenia czasowego po upływie terminu czasowej rejestracji pojazdu,
7) czasowe wycofanie pojazdu z ruchu w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji w przypadkach,
8) zniesienie obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu dowodu własności, jeżeli od uprzedniej ostatniej rejestracji pojazdu nie nastąpiła zmiana w zakresie własności pojazdu,
9) zniesienie obowiązku wydawania nalepki kontrolnej przez zmianę w Prawie o ruchu drogowym przepisów dotyczących tej nalepki.
Dla organów publicznych:
1) rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do dostępu do danych z centralnej ewidencji pojazdów oraz z centralnej ewidencji kierowców o Straże Leśne i Straże Parków, które pełnią rolę organów kontroli ruchu drogowego w strefach lasów i parków,
2) Rezygnacja z wpisu w CEP ,
a) imienia i nazwiska (nazwę lub firmę) ubezpieczonego i jego adres zamieszkania (siedziby),
b) numeru PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL –serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które wydało ten dokument,
c) daty i miejsce urodzenia,
d)numeru identyfikacyjny REGON,
3) wprowadzenie zasady zwrotu przez organy rejestrujące do producenta tablic,
4) wprowadzenie regulacji ustanawiającej bazę punktów kontaktowych przedstawicieli producentów pojazdów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dla organów rejestrujących pojazdy celem ułatwienia prowadzonych przez te organy postępowań w sprawach rejestracji pojazdów oraz obowiązek udostępniania tym organom przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego określanych w procesie homologacji wzorów podpisów na wydawanych świadectwach zgodności.